sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Orlando 14.-17.6.2016

14.6 oli aika jättää jäähyväiset Isolle Omenalle ja jatkaa matkaa kohti Orlandoa. Lento lähti klo 15:00 ja perille saavuimme klo 18:00.

Perillä nappasimme kentältä taksin, koska oli menossa melkoinen ukkoskuuro ja kaatosade.
Hotellimme B Resort And Spa sijaitsi Disneyn Lake Buena Vista -alueella, melkoisen hieno hotelli olikin. Huone oli suuri ja iso ikkuna oli uima-altaalle päin. Hotelli veloitti meiltä paikan päällä n. $70 ja tähän maksuun sisältyi vesipullot sekä uima-altaan ja pyyhkeiden sekä rantatuolien käyttö.
Lähdimme vielä iltakävelylle katselemaan aluetta, tuolla alueellahan ei juuri muuta ole kuin hotelleja ja sitten Disney Springs, Disneyn ns. kauppakeskusalue josta löytyy paljon kauppoja ja ravintoloita ja ohjelmaa pitkälle iltaan.

Keskiviikko 15.6 oli Disney-päivä, ostimme liput hotellimme Disney-kaupasta ja ajoimme Disneyn bussilla EPCOT -puistoon. Monimutkaisten turvatarkastusten jälkeen lähdimme kävelemään puistoa ympäri. Aloitimme The Seas -alueesta Nemo and Friends -ajelusta. Tällä alueella oli myös hieno akvaarioalue.

Seuraavana oli vuorossa The Land -alue, katselimme ensin The Circle of Life -elokuvan, jossa päätähtinä olivat Timon ja Pumba. Täältä löytyi myös ajelu, Living with the Land.

Kävimme vielä katsomassa Disney & Pixar Short Film Festival -näytöksen sekä poikkesimme lounaalla Sunshine Seasons -pikaruokaravintolassa. Syömisen jälkeen lähdimme kiertämään World Showcasea, eli eri maiden paviljonkeja pienen järven ympärillä.
Kierros alkoi Kanadasta, jossa kävimme katsomassa  O Canada! 360-esityksen.

Kanadan paviljonki
Jatkoimme läpi Englannin Ranskaan, jossa tarjolla oli myös maisemakierros paikallaan istuen.
Marokossa ja Japanissa oli tarjolla galleriat, Amerikan paviljongissa taas a'capella lauluesitys ja The American Adventure -esitys, jossa erittäin aidonnäköiset nuket esittivät Amerikan syntyhistoriaa.

Italiasta ostettiin jäätelöä jota syöden kävelimme läpi Saksan Kiinaan saakka. Kiinassa oli tarjolla myös 360 esitys Reflections of China. Norjassa olisi ollut tarjolla Frozen -ajelu, mutta se avautui vasta reissumme jälkeen. Meksikossa kiipesimme kolmen caballeron kyytiin Gran Fiesta Tourille.

Näin oli World showcase kierretty ja palasimme Future Worldiin. Päivän huimin ajelu ajettiin Test Track Presented by Chevrolet -radalla, jossa ensin suunniteltiin oma kilpa-auto ja sitten ajettiin sillä testirata. Harmiksemme Ellen's Energy Adventureen oli pitkä jono, mutta menimme sitten Epcot-pallon sisään Spaceship Earth-ajelulle.

Kävimme uudelleen Sunshine Seasons -ravintolassa, Toni söi ihanan kana-vuohenjuustosalaatin ja minä kuppikakun.
Lopulta olikin aika etsiä hyvä paikka iltashown katselemiseen, parkitimme järven rantakadulle istumaan reunamuurin päälle. Shown nimi oli IllumiNations: Reflections of Earth ja se oli kyllä disneymäiseen tapaan todella upea.
Bussilla takaisin hotellille, baarissa yhdet ja kops vaan taju pois molemmilta.

Torstai 16.6 piti olla retkipäivä Kennedy Space Centeriin, mutta toisin kävi. Hotellin ihana limusiinikuski Miss Jocilyn kuskasi meidät Disney Swan hotellille puoli kahdeksan aikaan aamulla, nouto oli tilattu klo 8:10. Siinä me sitten istuttiin ja istuttiin, sovittu kellonaika tuli ja meni. Sitten paikalle tuli retken järjestäjän Dolphin Toursin limusiini ja kävimme kysäisemässä kuskilta että missäköhän heidän bussinsa viipyy. Kuski soitti bussin kuljettajalle joka keroi että he olivat olleet noutopaikalla 7:30. Vaihtoehtoina meillä oli lähteä taksilla heidän peräänsä (omakustanteisesti), vuokrata auto tai mennä Uberilla. No, meitä kun ei kiinnostanut alkaa maksamaan reissusta tuplamaksua, niin palasimme hotellille. Tein asiasta reklamaation ja lopulta rahat palautettiiin takaisin. Ikävä kyllä Kennedy Space Center jäi sitten näkemättä. Kävelimme Disney Springsiin ja kävimme syömässä ja shoppailemassa. Hotellille palattuamme menimme uima-altaalle uimaan ja lekottelemaan, kunnes tuli oikein kunnon ukkosmyrsky. Siinä kohtaa oli hyvä nokosten paikka ja illalla söimme hotellin ravintolassa.

Perjantai 17.6 kirjauduimme ulos hotellista ja siirryimme pihalle odottamaan kyytiä Miamiin. Olin varannut bussikyydin GoToBus -palvelusta ja pian pihaan pöllähtikin pikkubussi kopperokärry perässä. Ei muuta kuin matkalaukut kyytiin ja autoon. Seuraksemme noudettiin saksalainen pariskunta ja iso liuta latinoita. Matka kesti reilut neljä tuntia, välissä pysähdyimme kerran huoltsikalle. Autossa oli wi-fi ja ilmastointi, eli kyydin suhteen ei ollut valittamista.