sunnuntai 9. lokakuuta 2016

New York 10.-14.6.2016

Perjantaina 10.6 starttasi tädin "nelikymppisiä pakoon"-reissu New Yorkiin. Se on ollut aina meikäläisen haave päästä edes kerran käymään Atlantin tuolla puolen. Alunperin suunnitelma oli käydä pelkästään New Yorkissa, mutta suunnitelma siitä sitten hieman pääsi paisumaan ja reitti kulki Orlandon kautta Miamiin ja sieltä kotiin.

Trump Tower
Times Square

Lento lähti Helsinki-Vantaalta klo 14:10 ja kiitos seitsemän tunnin aikaeron olimme perillä 8 tunnin lennon jälkeen klo 15:50 paikallista aikaa.
Olin vertaillut eri kuljetusmahdollisuuksia kentältä hotelliin ja tullut siihen tulokseen että $80 shuttle-kuljetus verrattuna $7,5 AirTrain + metrolippuun on haaskausta ja niin kipitimme kimpsuinemme AirTrain -asemalle, juna tulikin kymmenessä minuutissa. Howard Beachin asemalla vaihdoimme metroon A, jonka linja kulki aivan hotellimme läheltä. Noh, kulkihan se muttei pysähtynyt siihen asemalle. Kyllä siinä pari kirosanaa kirposi kun Museum of Natural History-pysäkki viiletti ikkunan ohi. Meidän olisikin pitänyt valita metro C, joka kulkee samaa linjaa mutta tekee enemmän pysähdyksiä. Ei muuta kuin seuraavalla pysäkillä ulos ja oikealla metrolla parin pysäkin verran takaisinpäin.
Excelsior Hotel sijaitsi osoitteessa West 81st Street eli aivan Central Parkin ja luonnonhistoriallisen museon vieressä (eli se museo, joka on Night at the Museum -leffoissa) ja metroasemalta hotellin ovelle oli viitisenkymmentä metriä. Matkaan lentokentältä hotellille kului n. tunnin verran, eli ei mitenkään tuskallisen pitkään. Ihana respan setä oli vaihtanut meidän huoneen parempaan kuin mitä oli varattu, eli perushuoneen sijaan saimme junior suiten, mikä oli todella ihana yllätys.
Ensimmisenä iltana kävimme kävelemässä korttelin ympäri ja söimme iltapalaa katukahviossa.

Lauantaina 11.6 nousimme jo seitsemän maissa johtuen enempi aikaerosta kuin sen kummemmasta reippaudesta. Lähdimme kävelemään kaupungille ja söimme aamupalaa kahvilassa Columbus Avenuella. Päivän suunnitelma oli alunperin ostaa kahden päivän liput hop-on-hop-off kiertoajeluun, mutta vaihtoehtoja vertaillessa huomattiin että kannattaakin ostaa 3 päivän New York Pass, johon sisältyi paitsi kahden päivän kiertoajelut niin myös pääsyliput kaikkiin nähtävyyksiin mitä oli suunnitelmissa oli ollutkin.
Ajelimme ensin kiertoajelubussilla koko Downtown Loopin eli Times Squarelta Manhattanin kärkeen. Poikkesimme pikaisesti syömässä Mäkkärillä ja jatkoimme kiertoajelua, tällä kertaa Uptown Loopin eli keskuspuiston ympäri Harlemiin asti.

Apollo-teatteri
Harlem

Kiertoajelu päättyy jo viiden pintaan ja virtaa oli vielä paljon jäljellä joten ei muuta kuin New York Passin mukana tullut opaskirja käteen ja tutkimaan mitä nähtävää olisi vielä kävelymatkan päässä. Päädyimme Rockefeller Centeriin pilvenpiirtäjän Top Of The Rock -näköalatasanteelle. Aikamme maisemia katseltuamme käpsyttelimme vielä Madame Tussaud's -vahakabinettiin ja New Yorkin iltavalaistusta katsellen takaisin hotellille. Päivälle tuli mittaa 13 tuntia ja unta ei tarvinnut kauaa odotella.

Empire State Building The Rockin katolta katsottuna

Sunnuntaina 12.6 oli meikäläisen 40-vuotissyntymäpäivä ja lähdimme hotellilta jo yhdeksän pintaan kohti Empire State Buildingiä, joka kuulemma on hyvin ruuhkainen nähtävyys. Kiertoajelubussilla ajelimme lähimmälle pysäkille ja menimme jonottamaan. Jonoa oli vain vähän ja pääsimme nopeasti ensimmäiseen hissiin jolla pääsi Dare To Dream -näyttelytilaan 80. kerrokseen joka kertoi rakennuksen historiasta ja rakentamisesta. Seuraavalla hissillä päästiin sitten 86. kerroksen näköalatasanteelle.

Seuraava kohde oli 9/11 muistomerkki ja museo Manhattanin kärjessä Financial Districtin alueella. Romahtaneiden WTC-tornien paikoilla on nykyään muistomerkit ja maan alla tapahtumalle omistettu museo. Museoon oli kerättynä osia molemmista torneista, raunioista kaivettuja esineitä ja turmassa menehtyneiden kuvat ja omaisten kertomuksia. Päälimmäisenä museosta jäi mieleen melkein täydellinen hiljaisuus väkeä täynnä olevassa museossa. Ihmiset kulkivat hiljaa, joku jopa itkikin kulkiessaan.

911 Memorial

Jatkoimme matkaa jalan aivan Manhattanin kärkeen Battery Parkiin, josta nousimme vesitaksin kyytiin. Taksi pysähtyi ensin Brooklyn Bridgen lähistölle, siitä East Riverin yli Brooklynin puolelle ja tämän jälkeen Vapaudenpatsaan viereen. Sitten ajettiinkin pidempi pätkä Hudsonjokea Midtowniin asti, jossa jäimme pois kyydistä.

Menimme tutustumaan lentotukialus Intrepidiin, joka toimii museona. Kannelta löytyi jos jonkinlaisia lentokoneita ja vieressä oli myös sukellusvene, johon emme piiitkän jonon takia päässeet sisään.
Tämä siksi, että varasimme ex-tempore liput The Beast -pikaveneen viimeiseen ajeluun. Olisi pitänyt kuunnella tarkempaan varoitukset märästä kyydistä, sillä kuvittelin varoituksen tarkoittavan sitä että pikaveneeseen saattaa roiskua vettä kun ajetaan kovaa. No, roiskui joo, mutta sitäpä en osannut arvata että arvon kuljettajamme ajaa täysiä vetämisen lisäksi myös pieniä käännöksiä ja sukeltaa oman jumalattoman roiskeensa alle niin että kyydissä olijat saavat ihan kunnon suihkun. Ja että yksi prkln henkilökunnan jäsen ampuilee kuivemmaksi jääneitä vesipyssyllä. Lopputulemana synttärimekko oli läpimärkä, synttärimeikki poskilla ja tukka sekaisin.

Tämän veikeän ajelun jälkeen suuntasimme kohti Times Squarea, nappasimme taasen Mäkkäristä iltapalaa ja katselimme aukion meininkiä. Sattui olemaan Puerto Ricon kansallispäivä ja aiemmin päivällä oli ollut paraati, nyt enää pieni porukka ajeli tuunatuilla autoillansa musiikit täysillä saaden poliisit raivon valtaan.

Maanantai 13.6 oli varattu museoille ja aloitimme Guggenheimista. Erikoinen rakennus, aamusta vähän väkeä joten saimme katsella rauhassa. Nähtiin Van Goghit, Kadinskyt ja muut.
Muutaman korttelin päässä saman kadun varrella sijaitsi Metropolitan Museum, jossa kuluikin melkoisesti aikaa.

Guggenheim

Oikaisimme Keskuspuiston läpi ja pysähdyimme John Lennonin muistomerkillä puiston länsilaidalla Strawberry Fields -puistossa joka on kyyneleen muotoinen.

Viimeinen museo oli Museum of Natural History, johon oli varattuna eniten aikaa. Valtavassa museossa on näytillä koko luomakunnan historia dinosauruksista lähtien.

Museoähkyssä ajattelimme luovuttaa tältä päivältä ja mennä hotelliin huilimaan, mutta sitten New York Pass tarjoili oppaansa sivuilla houkuttelevan jutun: 3 tunnin pyörävuokra. Eli ei muuta kuin puiston pohjoispäähän, pyörät alle liikkeestä ja fillaroimaan puiston ympäri. Puistossa on erikseen kävelypolut ja sitten tämä pyöräreitti, joka on jaettu nopeammille ja hitaammille. Tosi kiva kokemus, onneksi ei menty vielä hotelliin.

Paluumatkalla hotellille poikkesimme ensin sattumalta löytämäämme suupalan kokoisia kuppikakkuja ja macaronseja myyvään liikkeeseen nimeltä Baked By Melissa ja lähellä hotelliamme sijaitsevaan oppaassa kehuttuun Magnolia Bakeryyn, joka oli kuin kuppikakkutaivas. Loppuilta menikin hotellissa löhöten ja mässäillen.

Tiistai 14.6 oli viimeinen päivämme Isossa Omenassa ja lähdimme heti aamusta kävelemään kaupungille. Aamupala syötiin kahdessa osassa, minä ensin Magnolia Bakeryssä (kyllä, kuppikakkua aamupalaksi!) ja Toni sitten nappasi vähän suolaisempaa evästä Starbucksista. Mummi oli vaatinut , että tuliaiseksi pitää saada I love NY -paita, joten sitä sitten kiireesti etsimään.
Keskustassa hukattiin niin paljon aikaa, että lentokentälle ehtiminen menikin hiukan kiiruuksi. Neljän maissa kuitenkin kone irtosi kiitoradasta meikäläiset kyydissä kohti Orlandon kansainvälistä lentoasemaa.