maanantai 15. kesäkuuta 2015

Rodos 2015

Saimme joululahjaksi lahjakortin matkatoimistoon ja aloimme jo alkuvuodesta suunnittelemaan koko perheen matkaa jonnekin lämpimään. Aikaisemmin olen ollut Alanyassa ja Kanarialla, mutta rantalomailu ei ole noiden reissujen jälkeen juurikaan kiinnostanut.
Paikaksi valikoitui Rodos koska monilla tutuillamme oli sieltä hyviä kokemuksia. Matkatoimistomme myi vain Apollomatkojen matkoja, joten heidän sivujaan selatessa löysin mukavan hotellin läheltä rantaa. Matkan hinta meille neljälle olisi ollut 2900€, mutta katsoin vielä vastaavan setin omatoimimatkana ja kappas, sama lento+hotelli samaan aikaan 1900€! Pikaisen neuvonpidon jälkeen matkatoimiton täti varasi matkan meille omatoimimatkana ja tuo toinen tonni säästyi sitten paikan päälle käytettäväksi.

Lähtöpäivä oli torstai, kuten aiemmillakin reissuilla, veimme auton Lentoparkkiin ja huristelimme bussilla lentokentälle. Lento meni mukavasti, tosin yllätyksenä tuli että lennolla tarjotaan enää kahvia ja mustikkamehua, kaikki muu pitää ostaa.
Perillä Rodoksella olimme iltaseitsemältä, nappasimme taksin jonosta ja ajoimme hotellille. Kuski oli mukava ja kertoili paljon nähtävyyksistä ja antoi jopa kartankin kaupungilla kuljeskelua varten. Matka hotellille kesti parisenkymmentä minuuttia ja maksoi 20€.

Majoituimme Atlantis City Hotellissa, joka oli saanut hyvät arviot TripAdvisorissa. Vastaanotossa oli Antonio, joka neuvoi meille hyviä ravintoloita ja antoi vinkkejä lomatekemiseen. Menimmekin heti hänen neuvomaansa ravintolaan muutaman kymmenen metrin päähän hotellista ja ruoka oli todella hyvää ja edullista.
Hotellihuone oli erittäin hyvä, ilmastointi pelasi hyvin ja meillä oli parvekkeet kahteen suuntaan. Olin varannut meille superior-huoneen muutaman kympin lisämaksulla, en tiedä paljonko eroa oli tavalliseen huoneeseen verrattuna.

Perjantaina lähdimme aamupalan jälkeen Ellin rannalle uimaan ja ottamaan aurinkoa. Vuokrasimme aurinkotuolit ja varjot ja rannalla kuluikin koko päivä. Itse en tarjentunut kuin kahlaamaan vedessä mutta muu perhe kyllä pulikoi senkin edestä.
Ainoa hieman häiritsevä asia olivat tuolien välissä kulkeva kauppiasväki, koko ajan oli joku huutamassa "Colaa, Birraa, Water!" "Hjuva munkkii, dounat, kaffe!" "Fresh Fruits, Cola, Birraa!" ja sitten hierontaa tarjoavat aasian tuliaiset "Masaas, pliis?!?"

Viiteen mennessä olin polttanut itseni vähän sieltä sun täältä ja porukka oli muutenkin väsyksissä joten lähdimme hotellille. Pienen lepäämisen jälkeen kävimme kävelemässä vanhassa kaupungissa sekä syömässä ja menimme kaupan kautta takaisin hotellille.

Lauantaina lähdimme aamusta satamaan josta lähdimme päiväksi risteilemään pienellä laivalla. Laiva ajoi itärannikkoa pitkin etelään Lindoksen kaupunkiin. Perillä lähdimme kiipeämään korkean kallion päällä olevaan linnoitukseen, tosin lapsille ostimme kyydin aasien selässä. Yleensä en harrasta ulkomailla mitään eläinjuttuja, koska eläimet ovat usein huonosti pidetyn näköisiä, mutta nämä aasit olivat hyvässä lihassa ja hyvinhoidetun näköisiä. Linnake oli huikean hieno ja näköalat mahtavat.
Käpsyttelimme hiljalleen mäkeä alas ja rantaan päästyämme menimme rantaravintolaan syömään lounasta.
Sitten olikin aika nousta laivaan joka lähti ajelemaan takaisinpäin. Teimme matkalla kaksi pysähdystä, ensimmäisellä pysäkillä Kalithean rannalla halukkaat pääsivät uimaan ja seuraava pysähdys oli rannalla jossa on kuvattu Navaronen Tykit -elokuva.

Sunnuntaina suuntasimme taas rannalle ja tällä kertaa uskalsin itsekin uimaan. Päivä kului nopeasti, tosin aivan yhtä kauaa kuin ekana päivänä emme jaksaneet rantsuilla.
Lähdimme takaisin hotellille ja suihkun ja levon kautta uudelleen kaupungille.
Ensin menimme Tuulisen rannan ja Ellin rannan erottavan niemen kärjessä olevaan akvaarioon ihmettelemään mereneläviä.

Tämän altaan asukkaisiin oli jopa lupa koskea!

Seuraavaksi menimme "sukellusvene" ajelulle, eli veneeseen, jossa oli veden alla lasi-ikkunoilla varustettu tila. Vene ajoi hiljakseen rannan tuntumassa ja katselimme kirkkaassa vedessä uivia kaloja. Vene pysähtyi ja veteen hyppäsi sukeltaja joka esitteli meille kivien välistä löytämäänsä hummeria ja pikkukalaparvea joka seurasi hänen perässään.

Ajelun loputtua kävelimme satamassa ja Toni ja Tommi lähtivät vielä pikaveneajelulle. Minä ja Milla kävelimme hotellille ja miesväen saavuttua lähdimme porukalla uudelleen kaupungille. Menime ensin katsomaan 9D-elokuvan Throne of Helios, joka kertoi Rodoksen saaren synnystä ja historiasta. Näytös kesti 20 minuuttia ja oli upea. Teatterilta kävelimme vanhaan kaupunkiin josta ostimme tuliaisia ja istuimme drinksuilla ja pirtelöillä.

Maanantaina starttasimme taas heti aamusta linja-autoasemalle, josta lähti ilmaiskyyditys Falirakiin euroopan suurimpaan vesipuistoon. Linja-auto oli kymmenisen minuuttia myöhässä ja kuski aivan raivona. Ensin hän karjui kyytiläiset ulos autosta ja uudet sisään ja lähti paahtamaan kohti Falirakia. Koko matkan hän jupisi itsekseen, avasi välillä ikkunan ja karjui hävyttömyyksiä edessä tupeksiville ja paineli torvea kuin mielipuoli. Hetken luulin että hän ajaa edessä hidastelevan Micra-mummon yli, mutta mummon petti hermo ja hän ohjasi tien laitaan. Perillä väki syöksyi ovista ulos hyvinkin reippasti ja kuski lähti kaahaamaan takaisinpäin. Huh.
Water Park oli tosiaan huikea elämys, liukumäkiä oli vaikka minkämoisia, myöskin aaltoallas sekä löysempää menoa tarjoavat Lazy Riverit oikein kaksin kappalein. Rannekeeseen sai kätevästi ladattua ruokarahaa, jolla voi maksaa puiston lukuisissa ravitoloissa ja jäätelökioskeissa.

Paluumatkalla oli kuskikin jo rauhoittunut eikä ajanut kenenkään yli.
Illalla lähdimme vanhaan kaupunkiin syömään viimeistä illallista ja katsomaan vielä tuliaisia.