Kaija pitää reittiselostusta |
Eläinlääkärin tarkastus |
Ratsukoita huoltoalueella |
Juuri viime kisoissa meille kävi niin, että vanhalle tutulle erittäin hevosystävälliselle reitille oli kuuden kilometrin matkalle ajettu isoa soraa/mursketta, jossa ei voinut muuta kuin kävellä. Kaikeksi onneksi löytyi kiertotie, tai oikeastaan oikopolku, jota myöten saatiin suurin osa huonosta pätkästä pois reitiltä. Toinen vaihtoehto olisi ollut perua koko kisat.
Hieno pätkä mutta pilattu isolla murskeella |
Sitten tarvitaan kisakeskus. Kansliassa tarvitaan sähköt tietokoneille ja tilaa toimihenkilöille. Eläinlääkärin tarkastusta varten tarvitaan tasainen 40 metrin pituinen alue hevosen juoksuttamiseen sekä tilaa tarkastusta odottaville hevosille. Trailerit pitää saada mahtumaan jonnekin sekä hevosille riittävä huoltoalue, joko trailerialueella tai kokonaan erillään. Ennen starttia hevosia pitäisi pystyä verryttelemään ja maalilinjan pitäisi olla turvallisella alueella hevosten tulla kovempaakin kyytiä maaliin. Vesipiste tarvitaan koska varsinkin kesällä vettä kuluu paljon per hevonen. Mitä vähemmän hevoset hortoilevat liikkuvien autojen seassa, sen parempi.
Ratsukoille huoltoa reitillä |
Maalisuora |
Ja lopussa kiitos seisoo: Palkintojenjako |
Lähes joka kisoissa on joku ratsukko, jolla ei sitten olekaan rokotukset kunnossa ja ratsukko ei saa lähtölupaa. Suuri harmistus, mutta säännöt ovat samat kaikille. Muistisääntönä voisi pitää: hevosella pitäää olla kolme rokotusta lyhemmällä välillä ja sen jälkeen vuoden välein. Ravisääntöjen mukaan rokotetut eivät kelpaa, jollei rokotushistoria ulotu ties kuinka kauas.
Ilmoittautuneet alkavat valua eläinlääkärin tarkastukseen ja lähtöluvan saaneet satuloivat hevosiaan. Reittiselostuksessa kerrotaan pääasiat reitiltä, onko vaikeita paikkoja, missä on käyntipakko, millä pätkällä olisi suotavaa ratsastaa keskellä tietä.
Ensimmäinen luokka starttaa, huoltoautot kiirehtivät reitille ratsukoita vastaan, myöhempien luokkien hevoset tulevat eläinlääkärin tarkastukseen ja reittiselostukseen. Ruletti pyörii, lopulta kaikki ovat matkalla.
Sitten saapuvatkin pidempien matkojen kilpailijat ensimmäiselle tauolle, huoltoautojen saapumisesta toimihenkilöt tietävät asemoitua ajanottopisteille. Taas eläinlääkäriin, hevonen syömään ja juomaan, ratsastajalle tankkausta myös ja pakollisen tauon jälkeen uudelleen liikkeelle. Kanslia kirjaa tauolle tuloaikaa, sykeaikaa, uutta lähtöaikaa.
Iltapäivän puolella luokat alkavat saapua maaliin, eläinlääkärin tarkastukseen ja sitten odotellaankin jo palkintojen jakoa ja kotimatkaa. Paine kansliassa kasvaa, pitää kirjata maaliin saapuvien tuloaikoja, sykkeitä tarkastuksesta, Kipa, Equipe, netti pätkii, tuuli vie paperit, ratsastajat palauttavat kilpailunumeroitaan, joku kyselee koska on palkintojen jako, toinen kyselee missä on palkintojen jako, kolmas kyselee missä ovat palkinnot. Joku kaataa kahvimukin pöydälle ja kanslian henkilö määrää kaikki vähintään kolmen metrin päähän pöydästä.
Lopulta saadaan palkintojenjako alkamaan, luokka kerrallaan. Paljon väsyneitä mutta iloisia ihmisiä, hevosia ohhoijjaa tässäkö sitä vieläkin vaan seistään -asenteella. Pikkuhiljaa hevoset lastataan trailereihin ja kotimatka alkaa.
Järjestäjäporukka havahtuu siihen, että kisakeskus on hiljentynyt ja siivousurakka alkaa. Puffetin täti pakkosyöttää jäljelle jääneitä tarjottavia järjestäjäporukalle, joku lähtee ajamaan reitiltä reittimerkit pois. Taas on saatu kisat kunnialla pidettyä, pakataan tavarat autoihin odottamaan seuraavaa kilpailua. Enää jää jäljelle jännitys, kuinka paljon tulee jälkipuintia, tehtiinkö mokia?
Kisapäivän jälkeen otetaan palautteet vastaan, korjataan virheet, keskustellaan pieleen menneistä asioista ja suunnitellaan miten vastaavilta voidaan välttyä seuraavalla kerralla. Koska seuraava kertahan tulee!
Kisan nuorin ratsastaja kisan vanhimmalla hevosella |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti